Wednesday, October 04, 2006

Saya disapina oleh Suhakam pada 6 Oktober

Saya menerima sepucuk surat daripada Suhakam beberapa hari yang lalu untuk hadir dan memberi keterangan di hadapan Suhakam mengikut Sekyen 14(1)(c) Akta Suhakam 1999 (Akta 597). Saya akan hadir pada 6 Oktober 2006 (Hari Jumaat) sebagai seorang saksi. Surat ini ditandatangani oleh Haji Ahmad Yusuf Haji Ngah, Setiausaha Suhakam.

Sebelum ini, saya telah memberi keterangan kepada pegawai Suhakam kerana saya merupakan orang yang pertama di tangkap oleh polis pada insiden berdarah hari Ahad, di mana Sdr Amran dan lain-lain dibelasah dengan begitu teruk olen FRU.

Saya ditangkap tanpa sebarang amaran apabila saya sedang berucap di depan KLCC/ Petronas tentang isu kenaikan harga petrol/ diesel/ gas / elektrik, dalam satu perhimpunan secara aman anjuran Protes, satu gabungan NGO dan parti politik pembangkang.

Hak perhimpunan adalah satu hak asasi manusia. Rakyat berhak mengudarakan sebarang bantahan tentang polisi atau langkah kerajaan yang dianggap kurang munasabah ataupun tidak adil kepada rakyat. inilah maksud demokrasi yang sebenar.

Tugas polis adalah menjaga keselamatan dan keamanan. Keganasan dan kekerasan polis memang tidak boleh diterima oleh masyarakat umum.

Mudah-mudahan mereka yang menyalahgunakan kuasa akan dibawa ke mahkamah selepas "public hearing" yang dijalankan oleh Suhakam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home